Wednesday, 12 February 2014

TS TPM Sistem PBS Memang Menyusahkan Guru!

Salam 1Malaysia,

Ramai guru - guru sedang mengalami kesukaran dengan sistem PBS yang telah diperkenalkan oleh TPM kita.



Bila diteliti sistem tersebut memang timbul banyak kekeliruan bukan sahaja untuk guru-guru malah juga untuk ibu bapa dan pelajar pelajar...

Apabila guru - guru sendiri tidak faham akan sistem itu bagaimana mereka akan menjelaskannya kepada ibu bapa dan pelajar...

K1NGMAKER telah menemuramah beberapa guru-guru sekolah dan apa yang saya dapat adalah guru guru langsung tidak berpuas hati...

Ada juga guru yang betul betul frust bila disoal oleh K1NGMAKER...

"Sistem Pangkalan Data PBS Lemah Justeru lemahnya sistem data PBS ini, maka guru perlu memasukkan data pada waktu lewat malam. Akibatnya, pada waktu pagi guru mengantuk menyebabkan mutu mengajar menjadi lemah, sekali gus menjejas mutu pengajaran dan pembelajaran. Murid tidak mendapat pembelajaran yang sempurna kerana waktu guru dihabiskan pada tugas perkeranian, bukan pada tugas hakikinya. Ini kerana selain sibuk memasukkan data, guru juga sibuk mengemaskan rekod. Guru juga terpaksa menyiapkan kerja-kerja PBS sendiri seperti membina instrumen soalan, menanda dan menyemak kertas soalan. Selepas itu, guru perlu mengadakan aktiviti bilik darjah untuk menyelesaikan segala keperluan kurikulum dan kemahiran insaniah yang lain. Guru kadang-kadang terpaksa lepaskan murid ke aras band yang lebih tinggi biarpun arasnya belum dicapai."

"Sistem Pengurusan PBS (SPPBS) adalah amat sukar untuk diakses. Ini merupakan salah satu masalah yang amat membebankan guru- guru. Sering kali mereka terpaksa  mengakses  SPPBS pada larut malam atau awal pagi , sebagai contoh 3.00am atau 4.00am untuk membuat kerja-kerja mengemaskini data. Ini menjadi satu tekanan dan seterusnya boleh menjejaskan kesihatan mereka. Tambahan pula, mereka terpaksa mengajar di sekolah pada keesokan hari. Sudah pasti ini akan meruntuhkan kualiti pengajaran dan pembelajaran."

Dengan adanya sistem PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) pula, beban tugas guru semakin bertambah. Kekurangan masa dan kelemahan sistem yang disediakan termasuklah masalah akses sistem PBS. Kerja-kerja PBS seperti membina instrument sendiri, meriso kertas, menanda, menyemak, menyusun dan memasukkan data ke dalam sistem di mana melibatkan 160 orang pelajar bagi setiap 216 soalan. Masalah paling besar ialah semasa ingin memasukkan 160 band pelajar ke dalam sistem. (160 X 216 = 34,560 data). Selepas dimasukkan dalam sistem, guru-guru terpaksa menggeledah fail untuk memasukkan latihan untuk semua pelajar. Jadi bayangkan berapa banyak data dan masa harus diambil untuk menyiapkannya?
Sistem sedia ada pula tidak mesra pengguna dan kerapkali menghadapi 'internal error'. Tak cukup dengan ini semua, guru2 juga perlu membuat pelbagai kerja2 perkeranian, kerja pemfailan, pengisian pelbagai jenis data, penandaan, pengisisan data dan penyusunan beratus latihan PBS, majlis dan aktiviti rasmi sekolah, kursus, mesyuarat, penandaan buku latihan, kelas tambahan dan bermacam bagai lagi. Di sekolah juga guru-guru berhempas pulas menyiapkan kerja-kerja ko-kurikulum, mengisi data, terlibat dalam AJK kecil untuk pelbagai jenis program, menjalankan kelas tambahan dan lain-lain lagi, di rumah juga kerja terpaksa disambung sampai ke pagi.

Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2013/05/buat-menteri-pelajaran-yang-baru.html#pOlsgaMYbMPfy1Rz.99

 
 
 
Service Unavailable
HTTP Error 503. The service is unavailable.
"Org dedulu xde pun mende2 ni..pandai jugak..skrg ni cikgu wat keja mcm apa ntah..mana nak ngajar..tanda buku lagi..aktiviti koko itu ini..wat fail..key in data..ngalahkan kerani yg sibuk bermusim..kdng2 kerani kat pejabat tu lagi goyang kaki drpd cikgu..smpi keja bwk balik umah la..yg dah berumahtangga lg teruk..nak jaga makan pakai anak laki bini lagi..patut la sekolah aku sj ada beberapa org cikgu yg ada masalah mental..org yg jadi cikgu taulah..klu xrasa tu maksudnya dtg sek xwat keja la tu"
"Gara2 nak masukkan keputusan SPPBS,guru terpaksa bawa laptop ke dalam kelas.Kalau pengajaran berkualiti tidak dapat dilaksanakan kerana nak siapkan tugas yang diamanahkan janganlah kita disalahkan.Lebih membebankan lagi di sekolah SKM di mana network tak elok terpaksa berjaga sampai pukul 02 - 04:00 pagi;masih tak dapat2 lagi.Tambah lagi guru kena sit-in untuk rakan2 yang keluar berkursus KSSR,yang telah berpindah belum dihantar penggantinya,etc,etc.Masa pengisian online sangat pendek.Nasib2"
Ini baru keluhan sikit yang blogger paparkan...
Tan Sri TPM banyak lagi guru - guru diluar sana merungut dan mereka berasa kesal dengan mimilih kerjaya guru ini....
Tan Sri harus faham bahawa walaupun sistem canggih semana pun jikalau guru-guru tidak suka dengan sistem itu maka taraf pendidikan akan jatuh dengan drastik.
Jadi tak guna kita wujudkan sistem world class tapi education level kita low class.
Guru - guru dah mula desak untuk hapuskan sistem ini... 
Saya pun rasa lebih baik hapuskan daripada mengkaji semula...
Ramai menyoal apa gunanya ada sampai 2 menteri dan 2 timbalan menteri...Takkan seorang pun tak mampu berfikir dan mensihati TPM?
Masalah telah menjadi besar sehingga guru-guru sudah mahu demo...
Ini bukan budaya kita tetapi frustration guru sudah melampaui batas...
K1NGMAKER berharap Tan Sri mampu melaksanakan perubahan yang lebih baik selapas ini...
Sekian Terima Kasih.
Dengan adanya sistem PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) pula, beban tugas guru semakin bertambah. Kekurangan masa dan kelemahan sistem yang disediakan termasuklah masalah akses sistem PBS. Kerja-kerja PBS seperti membina instrument sendiri, meriso kertas, menanda, menyemak, menyusun dan memasukkan data ke dalam sistem di mana melibatkan 160 orang pelajar bagi setiap 216 soalan. Masalah paling besar ialah semasa ingin memasukkan 160 band pelajar ke dalam sistem. (160 X 216 = 34,560 data). Selepas dimasukkan dalam sistem, guru-guru terpaksa menggeledah fail untuk memasukkan latihan untuk semua pelajar. Jadi bayangkan berapa banyak data dan masa harus diambil untuk menyiapkannya?
Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2013/05/buat-menteri-pelajaran-yang-baru.html#pOlsgaMYbMPfy1Rz.99
Dengan adanya sistem PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) pula, beban tugas guru semakin bertambah. Kekurangan masa dan kelemahan sistem yang disediakan termasuklah masalah akses sistem PBS. Kerja-kerja PBS seperti membina instrument sendiri, meriso kertas, menanda, menyemak, menyusun dan memasukkan data ke dalam sistem di mana melibatkan 160 orang pelajar bagi setiap 216 soalan. Masalah paling besar ialah semasa ingin memasukkan 160 band pelajar ke dalam sistem. (160 X 216 = 34,560 data). Selepas dimasukkan dalam sistem, guru-guru terpaksa menggeledah fail untuk memasukkan latihan untuk semua pelajar. Jadi bayangkan berapa banyak data dan masa harus diambil untuk menyiapkannya?
Sistem sedia ada pula tidak mesra pengguna dan kerapkali menghadapi 'internal error'. Tak cukup dengan ini semua, guru2 juga perlu membuat pelbagai kerja2 perkeranian, kerja pemfailan, pengisian pelbagai jenis data, penandaan, pengisisan data dan penyusunan beratus latihan PBS, majlis dan aktiviti rasmi sekolah, kursus, mesyuarat, penandaan buku latihan, kelas tambahan dan bermacam bagai lagi. Di sekolah juga guru-guru berhempas pulas menyiapkan kerja-kerja ko-kurikulum, mengisi data, terlibat dalam AJK kecil untuk pelbagai jenis program, menjalankan kelas tambahan dan lain-lain lagi, di rumah juga kerja terpaksa disambung sampai ke pagi.

Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2013/05/buat-menteri-pelajaran-yang-baru.html#pOlsgaMYbMPfy1Rz.99
Dengan adanya sistem PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) pula, beban tugas guru semakin bertambah. Kekurangan masa dan kelemahan sistem yang disediakan termasuklah masalah akses sistem PBS. Kerja-kerja PBS seperti membina instrument sendiri, meriso kertas, menanda, menyemak, menyusun dan memasukkan data ke dalam sistem di mana melibatkan 160 orang pelajar bagi setiap 216 soalan. Masalah paling besar ialah semasa ingin memasukkan 160 band pelajar ke dalam sistem. (160 X 216 = 34,560 data). Selepas dimasukkan dalam sistem, guru-guru terpaksa menggeledah fail untuk memasukkan latihan untuk semua pelajar. Jadi bayangkan berapa banyak data dan masa harus diambil untuk menyiapkannya?
Sistem sedia ada pula tidak mesra pengguna dan kerapkali menghadapi 'internal error'. Tak cukup dengan ini semua, guru2 juga perlu membuat pelbagai kerja2 perkeranian, kerja pemfailan, pengisian pelbagai jenis data, penandaan, pengisisan data dan penyusunan beratus latihan PBS, majlis dan aktiviti rasmi sekolah, kursus, mesyuarat, penandaan buku latihan, kelas tambahan dan bermacam bagai lagi. Di sekolah juga guru-guru berhempas pulas menyiapkan kerja-kerja ko-kurikulum, mengisi data, terlibat dalam AJK kecil untuk pelbagai jenis program, menjalankan kelas tambahan dan lain-lain lagi, di rumah juga kerja terpaksa disambung sampai ke pagi.

Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2013/05/buat-menteri-pelajaran-yang-baru.html#pOlsgaMYbMPfy1Rz.99
Dengan adanya sistem PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) pula, beban tugas guru semakin bertambah. Kekurangan masa dan kelemahan sistem yang disediakan termasuklah masalah akses sistem PBS. Kerja-kerja PBS seperti membina instrument sendiri, meriso kertas, menanda, menyemak, menyusun dan memasukkan data ke dalam sistem di mana melibatkan 160 orang pelajar bagi setiap 216 soalan. Masalah paling besar ialah semasa ingin memasukkan 160 band pelajar ke dalam sistem. (160 X 216 = 34,560 data). Selepas dimasukkan dalam sistem, guru-guru terpaksa menggeledah fail untuk memasukkan latihan untuk semua pelajar. Jadi bayangkan berapa banyak data dan masa harus diambil untuk menyiapkannya?
Sistem sedia ada pula tidak mesra pengguna dan kerapkali menghadapi 'internal error'. Tak cukup dengan ini semua, guru2 juga perlu membuat pelbagai kerja2 perkeranian, kerja pemfailan, pengisian pelbagai jenis data, penandaan, pengisisan data dan penyusunan beratus latihan PBS, majlis dan aktiviti rasmi sekolah, kursus, mesyuarat, penandaan buku latihan, kelas tambahan dan bermacam bagai lagi. Di sekolah juga guru-guru berhempas pulas menyiapkan kerja-kerja ko-kurikulum, mengisi data, terlibat dalam AJK kecil untuk pelbagai jenis program, menjalankan kelas tambahan dan lain-lain lagi, di rumah juga kerja terpaksa disambung sampai ke pagi.

Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2013/05/buat-menteri-pelajaran-yang-baru.html#pOlsgaMYbMPfy1Rz.99
Dengan adanya sistem PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) pula, beban tugas guru semakin bertambah. Kekurangan masa dan kelemahan sistem yang disediakan termasuklah masalah akses sistem PBS. Kerja-kerja PBS seperti membina instrument sendiri, meriso kertas, menanda, menyemak, menyusun dan memasukkan data ke dalam sistem di mana melibatkan 160 orang pelajar bagi setiap 216 soalan. Masalah paling besar ialah semasa ingin memasukkan 160 band pelajar ke dalam sistem. (160 X 216 = 34,560 data). Selepas dimasukkan dalam sistem, guru-guru terpaksa menggeledah fail untuk memasukkan latihan untuk semua pelajar. Jadi bayangkan berapa banyak data dan masa harus diambil untuk menyiapkannya?
Sistem sedia ada pula tidak mesra pengguna dan kerapkali menghadapi 'internal error'. Tak cukup dengan ini semua, guru2 juga perlu membuat pelbagai kerja2 perkeranian, kerja pemfailan, pengisian pelbagai jenis data, penandaan, pengisisan data dan penyusunan beratus latihan PBS, majlis dan aktiviti rasmi sekolah, kursus, mesyuarat, penandaan buku latihan, kelas tambahan dan bermacam bagai lagi. Di sekolah juga guru-guru berhempas pulas menyiapkan kerja-kerja ko-kurikulum, mengisi data, terlibat dalam AJK kecil untuk pelbagai jenis program, menjalankan kelas tambahan dan lain-lain lagi, di rumah juga kerja terpaksa disambung sampai ke pagi.

Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2013/05/buat-menteri-pelajaran-yang-baru.html#pOlsgaMYbMPfy1Rz.99
Dengan adanya sistem PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) pula, beban tugas guru semakin bertambah. Kekurangan masa dan kelemahan sistem yang disediakan termasuklah masalah akses sistem PBS. Kerja-kerja PBS seperti membina instrument sendiri, meriso kertas, menanda, menyemak, menyusun dan memasukkan data ke dalam sistem di mana melibatkan 160 orang pelajar bagi setiap 216 soalan. Masalah paling besar ialah semasa ingin memasukkan 160 band pelajar ke dalam sistem. (160 X 216 = 34,560 data). Selepas dimasukkan dalam sistem, guru-guru terpaksa menggeledah fail untuk memasukkan latihan untuk semua pelajar. Jadi bayangkan berapa banyak data dan masa harus diambil untuk menyiapkannya?
Sistem sedia ada pula tidak mesra pengguna dan kerapkali menghadapi 'internal error'. Tak cukup dengan ini semua, guru2 juga perlu membuat pelbagai kerja2 perkeranian, kerja pemfailan, pengisian pelbagai jenis data, penandaan, pengisisan data dan penyusunan beratus latihan PBS, majlis dan aktiviti rasmi sekolah, kursus, mesyuarat, penandaan buku latihan, kelas tambahan dan bermacam bagai lagi. Di sekolah juga guru-guru berhempas pulas menyiapkan kerja-kerja ko-kurikulum, mengisi data, terlibat dalam AJK kecil untuk pelbagai jenis program, menjalankan kelas tambahan dan lain-lain lagi, di rumah juga kerja terpaksa disambung sampai ke pagi.

Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2013/05/buat-menteri-pelajaran-yang-baru.html#pOlsgaMYbMPfy1Rz.99
Dengan adanya sistem PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) pula, beban tugas guru semakin bertambah. Kekurangan masa dan kelemahan sistem yang disediakan termasuklah masalah akses sistem PBS. Kerja-kerja PBS seperti membina instrument sendiri, meriso kertas, menanda, menyemak, menyusun dan memasukkan data ke dalam sistem di mana melibatkan 160 orang pelajar bagi setiap 216 soalan. Masalah paling besar ialah semasa ingin memasukkan 160 band pelajar ke dalam sistem. (160 X 216 = 34,560 data). Selepas dimasukkan dalam sistem, guru-guru terpaksa menggeledah fail untuk memasukkan latihan untuk semua pelajar. Jadi bayangkan berapa banyak data dan masa harus diambil untuk menyiapkannya?
Sistem sedia ada pula tidak mesra pengguna dan kerapkali menghadapi 'internal error'. Tak cukup dengan ini semua, guru2 juga perlu membuat pelbagai kerja2 perkeranian, kerja pemfailan, pengisian pelbagai jenis data, penandaan, pengisisan data dan penyusunan beratus latihan PBS, majlis dan aktiviti rasmi sekolah, kursus, mesyuarat, penandaan buku latihan, kelas tambahan dan bermacam bagai lagi. Di sekolah juga guru-guru berhempas pulas menyiapkan kerja-kerja ko-kurikulum, mengisi data, terlibat dalam AJK kecil untuk pelbagai jenis program, menjalankan kelas tambahan dan lain-lain lagi, di rumah juga kerja terpaksa disambung sampai ke pagi.

Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2013/05/buat-menteri-pelajaran-yang-baru.html#pOlsgaMYbMPfy1Rz.99
Dengan adanya sistem PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) pula, beban tugas guru semakin bertambah. Kekurangan masa dan kelemahan sistem yang disediakan termasuklah masalah akses sistem PBS. Kerja-kerja PBS seperti membina instrument sendiri, meriso kertas, menanda, menyemak, menyusun dan memasukkan data ke dalam sistem di mana melibatkan 160 orang pelajar bagi setiap 216 soalan. Masalah paling besar ialah semasa ingin memasukkan 160 band pelajar ke dalam sistem. (160 X 216 = 34,560 data). Selepas dimasukkan dalam sistem, guru-guru terpaksa menggeledah fail untuk memasukkan latihan untuk semua pelajar. Jadi bayangkan berapa banyak data dan masa harus diambil untuk menyiapkannya?
Sistem sedia ada pula tidak mesra pengguna dan kerapkali menghadapi 'internal error'. Tak cukup dengan ini semua, guru2 juga perlu membuat pelbagai kerja2 perkeranian, kerja pemfailan, pengisian pelbagai jenis data, penandaan, pengisisan data dan penyusunan beratus latihan PBS, majlis dan aktiviti rasmi sekolah, kursus, mesyuarat, penandaan buku latihan, kelas tambahan dan bermacam bagai lagi. Di sekolah juga guru-guru berhempas pulas menyiapkan kerja-kerja ko-kurikulum, mengisi data, terlibat dalam AJK kecil untuk pelbagai jenis program, menjalankan kelas tambahan dan lain-lain lagi, di rumah juga kerja terpaksa disambung sampai ke pagi.

Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2013/05/buat-menteri-pelajaran-yang-baru.html#pOlsgaMYbMPfy1Rz.99
Dengan adanya sistem PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) pula, beban tugas guru semakin bertambah. Kekurangan masa dan kelemahan sistem yang disediakan termasuklah masalah akses sistem PBS. Kerja-kerja PBS seperti membina instrument sendiri, meriso kertas, menanda, menyemak, menyusun dan memasukkan data ke dalam sistem di mana melibatkan 160 orang pelajar bagi setiap 216 soalan. Masalah paling besar ialah semasa ingin memasukkan 160 band pelajar ke dalam sistem. (160 X 216 = 34,560 data). Selepas dimasukkan dalam sistem, guru-guru terpaksa menggeledah fail untuk memasukkan latihan untuk semua pelajar. Jadi bayangkan berapa banyak data dan masa harus diambil untuk menyiapkannya?
Sistem sedia ada pula tidak mesra pengguna dan kerapkali menghadapi 'internal error'. Tak cukup dengan ini semua, guru2 juga perlu membuat pelbagai kerja2 perkeranian, kerja pemfailan, pengisian pelbagai jenis data, penandaan, pengisisan data dan penyusunan beratus latihan PBS, majlis dan aktiviti rasmi sekolah, kursus, mesyuarat, penandaan buku latihan, kelas tambahan dan bermacam bagai lagi. Di sekolah juga guru-guru berhempas pulas menyiapkan kerja-kerja ko-kurikulum, mengisi data, terlibat dalam AJK kecil untuk pelbagai jenis program, menjalankan kelas tambahan dan lain-lain lagi, di rumah juga kerja terpaksa disambung sampai ke pagi.

Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2013/05/buat-menteri-pelajaran-yang-baru.html#pOlsgaMYbMPfy1Rz.99

3 comments:

  1. PBS sememangnya satu sistem yang baik. Ia dilaksanakan di luar negara di mana murid tidak semata-mata dinilai menerusi peperiksaan semata-mata, tetapi di nilai secara berterusan. Juga, is member kuasa kepada sekolah menilai murid dan bukan kepada Lembaga Peperiksaan sahaja.
    Cuma yg perlu diperbaiki system computer sahaja. Jika sudah stabil sepatutnya PBS digunapakai semula. Ia akan member advantage pada murid Melayu yang rata2 tidak baik performance di dalam peperiksaan. Guru2 dah di beri time-based promotion sekarang kena lah tunjuk rajin, kalau tak baik tarik balik saja time-based tu.

    ReplyDelete
  2. guru2 juga yang `duduk bersila' menghasilkan sistem ini, macam la 2 menteri dan 2 timbalan tu yg buat. kenapa tak buat `pilot' dulu seblm laksanakan benda ni. Anak2 kita bukan tikus makmal dan guru2 kita bukan peralatan ujikaji. kelemahan yg wujud berpunca dr jwtnkuasa yg membangunkan sistem ini .

    ReplyDelete
  3. TPM kita ni dan Deris Jusoh ni terlampau nak tunjuk pandai . Macam-macam dah jadi ,mansuh
    PMR la Sistem ala Finland la ,sana boleh la 1 kelas 10 murid sini kita 40 orang murid .Ada guru lepasan IPGM dan setahun lebih tak dapat kerja .Macam mana ni . Apa nak jadi . TPM tu dah la muka susah senyum .tengok orang hujung mata saja bila bersalam . Kalau macam ni hancur la UMNO . Orang UMNO dah lama bercakap tentang TPM ni . Kalau jadi PM tak tau la .

    ReplyDelete