Kemalangan penerbangan dahsyat di negara ini berlaku
37 tahun yang lalu di hutan bakau di bandar pantai Tanjung Kupang ,
kira-kira 40km dari sini.Sembilan puluh tiga penumpang dan tujuh anak kapal meninggal dunia di
atas kapal Malaysia Airlines ( MAS) MH653 penerbangan pada
malam yang malang itu daripada 4 Disember 1977 .Walaupun punca sebenar kemalangan itu masih misteri , penyiasatan dan
maklumat yang didapati daripada komunikasi penerbangan dengan pengawal
trafik udara mendedahkan terdapat perampas dalam pesawat Boeing 737- 2H6
.Pada malam yang malang itu , Penerbangan MH653 berlepas dari Lapangan
Terbang Bayan Lepas di Pulau Pinang di 19:21 ke Kuala Lumpur dan
Singapura, dengan 93 penumpang dan tujuh anak kapal .Pada
07:47 , pesawat itu terbang ke atas Batu Arang , Selangor, dan telah
mula keturunan ke Lapangan Terbang Subang (kini Sultan Aziz Shah
lapangan terbang Abdul ). Siasatan mendedahkan bahawa ia adalah semasa ketika ini bahawa juruterbang Kapten GK Ganjoor memaklumkan menara kawalan udara: "Kami mempunyai kecemasan di atas kapal. " Apabila menara yang diminta penjelasan, Ganjoor berkata: "Kami mempunyai perampas di atas kapal. "Dua minit kemudian, sebagai pesawat menghampiri Kuala Lumpur , menara kawalan dinasihatkan Ganjoor bahawa pesawat itu " dibersihkan
untuk mendarat di Runway 33 tanpa kelewatan" .Pesawat itu membuat pendekatan pendaratan, tetapi ditarik ke atas sebelum ia boleh mendarat . Ganjoor kemudian memberitahu menara: "Kami kini meneruskan perjalanan ke Singapura."
Paya Lebar menara kawalan di Singapura kemudiannya dimaklumkan bahawa pesawat itu menuju jalan, dan pelepasan diberikan oleh pihak berkuasa untuk jet untuk turun.Ganjoor nampaknya melakukan hubungan radio dengan Paya Lebar dan telah dinasihatkan oleh menara untuk mengharapkan pendekatan pada pukul 8.45 malam . Ini komunikasi akhir tidak diakui oleh Ganjoor , dan tidak lama selepas itu, kapal terbang keluar dari skrin radar.Semua usaha-usaha untuk mewujudkan semula hubungan radio gagal. Kemudian, suatu nahas udara dilaporkan di Tanjung Kupang di barat daya Johor. Pesawat itu terhempas kira-kira 8:20 .Kampung daripada berdekatan Kampung Tanjung Kupang dipanggil semula kemalangan itu sebagai dahsyat kerana mereka melihat pesawat berlegar rendah sebelum terhempas ke dalam paya bakau yang berhampiran dan terbakar .Kebanyakan penduduk berkata daya kemalangan itu adalah serupa dengan gempa bumi, manakala yang lain melihat pakaian, daging manusia dan logam bahagian hujan dari langit manakala penyelamat dipanggil semula kengerian lokasi kemalangan sebagai sisa pakaian, daging manusia dan kulit ditemui bertaburan di atas tapak kemalangan.
Antara yang terbunuh ialah itu Menteri pertanian, Datuk Ali Ahmad, Duta Cuba baru bertauliah ke Malaysia, Mario Garcia Inchausteghi , dan isterinya.
Kemalangan penerbangan kedua paling buruk di negara ini berlaku 19 tahun yang lalu , yang melibatkan MAS Fokker 50 penerbangan yang dimasukkan ke dalam sebuah kampung setinggan dan pecah ke dalam bola api di Tawau , Sabah. Seramai 34 orang terbunuh , termasuk juruterbang, pembantu juruterbang dan empat anak kapal, manakala 19 orang terselamat dalam kejadian itu pada 15 Sept , 1995.
Penerbangan MH2133 telah berangkat Kota Kinabalu dan tiba di Tawau kira-kira 1:05 pada hari itu. Mangsa telah berkata bahawa pesawat telah menghubungi Lapangan Terbang Tawau, tetapi ia digugurkan pendaratan dan overshot landasan dan terbakar selepas ia mencecah pagar parameter sebelum terhempas ke dalam suatu kelompok rumah setinggan.
Pada 10 Okt tahun lepas , dua orang, juruterbang bersama Marc Joel Bansh , 23, dan penumpang Tan Ah Chai , 96, terbunuh apabila penerbangan MASwings DHC -6 Twin Otter dari Kota Kinabalu ke Kudat terhempas ke dalam sebuah rumah , selepas mendarat pendek landasan.
Satu lagi kemalangan hampir tragis berlaku pada 18 Disember , 1983, apabila Airbus MAS dengan 247 orang di atas kapal crash- mendarat semasa ribut petir di Kampung Melayu , Subang, 1km pendek landasan lapangan terbang itu.
247 anak kapal dan penumpang terselamat selepas mereka melarikan diri saat-saat sebelum pesawat itu meletup.
No comments:
Post a Comment